مقدمه

کیست که از اهمیت بسته‌بندی اطلاع نداشته باشد‌. تمامی صنایع به‌دنبال روشی هستند که محصولات خود را سالم و بدون مشکل به دست مصرف‌کننده برسانند. دستگاه‌های سیل القایی در راستای این هدف، با سیل یا همان مهروموم کردن درب ظروف، ایمنی آن‌ها را افزایش می‌دهد و اطمینان خاطر مصرف کنندگان را فراهم می‌کند. اگر با نحوه کار این دستگاه آشنایی ندارید در این مقاله با ما همراه باشید تا از دستگاه سیل القایی بیشتر برایتان بگوییم.

دستگاه سیل القایی چگونه کار می‌کند؟

قرار گرفتن درپوش مطمئن و ایمن به‌عنوان درب ظروف محصولات، یکی از دغدغه‌های بسیاری از تولید‌کنندگان است. ازاین‌رو دستگاه‌های سیل القایی با استقبال فراوانی از سوی کارآفرینانی‌ روبرو شده که مهروموم صحیح محصولاتشان از اولویت برخوردار است. این دستگاه از واشرهای مخصوصی برای سیل نمودن درب ظروف استفاده می‌کند.

واشرهای سیل القایی اغلب از چند لایه تشکیل شده که با استفاده از حرارت و بدون تماس اپراتور، روی دهانه بطری پلمپ می‌شود. به‌طور کلی فرایند سیل کردن کاملا ساده و در دستگاه سیلر با انتقال انرژی از یک میدان الکترومغناطیسی به درب بطری‌ها انجام می‌شود.

شاید با شنیدن کلمه حرارت تصور کنید که امکان دارد به محتویات داخل بطری آسیب برسد، اما باید بگوییم که دستگاه سیل القایی به‌گونه‌ای طراحی و کار می‌کند که هیچ‌گونه آسیبی به محصولات داخلی بطری نرسد و ایمنی آنها حفظ شد. سیل کردن یک فرایند غیرتهاجمی است که با مهروموم کردن درب بطری کمک می کند که محتویات آن سالم باقی بماند و تاثیری بر مواد داخل بطری ندارد.

دستگاه سیل القایی در چه صنایعی کاربرد دارد؟

حتما تا کنون واشرهای مهروموم شده روی درب بطری آبمیوه‌ها یا حتی لوازمی مثل کرم مرطوب کننده‌ را دیده‌اید. محصولاتی که از این روش استفاده می‌کنند طیف وسیعی را دربر می‌گیرند.

 به‌طور کلی سیل القایی در صنایعی که توجه به ایمنی محصولات در آن دارای اهمیت است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله موارد کاربردی سیل القایی عباتند از:

  • همه انواع محصولات از صنایع آرایشی و بهداشتی
  • محصولات دارویی
  •  مراقبت های زیبایی
  • صنایع شیمیایی
  • صنعت مواد غذایی

لازم به ذکر است که برای سیل کردن درب ظروف، محتویات داخل آن اهمیتی ندارد. به‌طور مثال داخل بطری می‌تواند آبمیوه و یا آنکه قرص باشد، ‌این دستگاه با استفاده از حرارت و بدون آسیب به مواد داخل بطری آن‌ها را وکیوم می‌کند.

مراحل کار دستگاه سیل القایی

همانطور که در ابتدا گفتیم سیل القایی با قرار دادن یک واشر به‌صورت مهروموم شده روی ظروف از ورود آلودگی به داخل آن‌ها جلوگیری می کند. حال در ادامه مراحل کار دستگاه سیل القایی را برایتان شرح می‌دهیم.

مرحله آماده سازی

در این مرحله باید شرایط کار‌ را فراهم کرده و از ایمن بودن دستگاه، جایگذاری واشر سیل القایی و باقی موارد مطمئن شوید.

آماده سازی واشر سیل القایی

در مرحله آماده‌سازی، دستگاه به‌صورت خودکار واشری که باید برای سیل کردن ظروف استفاده شود را آماده می‌کند. این واشر با توجه به نوع دستگاه می‌تواند مقوایی، آلومینیومی یا هر دوی آنها باشد‌.

قرار دادن واشر روی درب ظروف

در این مرحله واشر روی درب قرار گرفته و با استفاده از یک میدان الکتریکی، گرم و در نهایت پلمپ می‌شود.

فرایند خنک‌سازی

واشرها به محض سرد شدن، روی درب ظروف کیپ می‌شوند. این فرایند به محتویات داخل بطری آسیبی نمی‌رساند و آن‌ها کاملا در ایمنی هستند.

بررسی استحکام پلمپ

بعد از فرایند سیل کردن و در مرحله آخر، باید درب ظروف به‌طور‌کامل مورد بازرسی قرار گیرد تا نسبت به محکم بودن آن اطمینان حاصل شود.

دلایل استفاده از سیل القایی

تمامی کسانی که در صنعت بسته‌بندی فعالیت می‌کنند از اهمیت استفاده از روش سیل کردن درب ظروف آگاه هستند. اما دلایل استفاده از دستگاه سیل القایی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟‌ برای دریافت پاسخ این سوال در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

ضایعات محصول را کاهش می‌دهد

مهروموم‌ به روش سنتی مثل استفاده از چوب پنبه منجر به نشتی و فساد محصولات می‌شوند، اما سیل القایی که در صنایع مختلفی مثل مواد غذایی، آشامیدنی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد با مهروموم محکم درپوش‌ها، احتمال نشتی و خرابی محصولات را کاهش می‌دهد.

حمل و نقل آسان

سیل کردن به دلیل پلمپ درب محصولات، احتمال شکسته شدن در حین حمل و نقل را کاهش می‌دهد و انتقال محصولات از کارخانه راحت‌تر و با ایمنی بیشتری صورت می‌گیرد.

حفظ تازگی محصولات

دستگاه با استفاده انواع واشر سیل القایی یک درپوش محکم روی ظروف ایجاد می‌کند به‌طوری‌که تازگی محصولات داخل آن‌ها کاملا حفظ شود.

افزایش سرعت تولید

سیل کردن فرایندی سریع و آسان است‌. این دستگاه می‌تواند سرعت تولید را با کمتر کردن زمان بسته‌بندی کاهش دهد.

جمع بندی

در این مطلب از نحوه کار دستگاه سیل القایی و کاربرد آن در صنایع مختلف گفتیم‌. این دستگاه یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای بسته‌بندی به‌حساب می‌آید که در کارخانه‌های بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیل القایی با استفاده از واشرهای تک لایه، پشت مقوادار و پشت فوم دار به مهروموم کردن ظروف مختلف در صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی می‌پردازند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *