مهروموم و بسته‌بندی مناسب، یکی از مهم‌ترین مواردی است که اطمینان مصرف‌کنندگان را به‌ خود جلب می‌کند. به همین دلیل تولیدکنندگان بسیاری از دستگاه سیل القایی و دستگاه سیل حرارتی برای پلمپ ظروف و درپوش‌های مختلف استفاده می‌کنند‌‌. این دستگاه‌ها با استفاده از مواد حرارتی یا واشر‌های مختلف به سیل یا پلمپ کردن محصولات مختلف پرداخته و ایمنی آن‌ها را افزایش می‌دهند. اگر به‌دنبال خرید دستگاهی برای مهروموم نمودن محصولات تولیدی خود هستید ولی شناخت کافی از آن‌ها ندارید؛ در این مقاله با ما همراه باشید تا با دستگاه سیل القایی و سیل حرارتی آشنا شوید.

دستگاه سیل القایی و دستگاه سیل حرارتی چیست و چه تفاوتی دارند؟

برای مهروموم و پلمپ کردن بطری‌ یا بسته‌ها در صنایع مختلفی از جمله غذایی، دارویی یا بهداشتی از دستگاه‌های سیل القایی و سیل حرارتی استفاده می‌شود. فرایند کاری آن‌ها به‌گونه‌ای است که از طریق گرما و با استفاده از انواع واشر سیل القایی یا مواد حرارتی به پلمپ بسته‌ یا بطری‌های مختلف می‌پردازند. به‌طور کلی سیل کردن یک روش ایمنی و مطمئن برای حفظ مواد داخل بطری یا بسته است که تولیدکنندگان مختلف از آن استفاده می‌کنند.

همانطور که گفتیم برای مهروموم درپوش‌ ظروف مختلف از‌ دستگاه سیل حرارتی یا دستگاه سیل القایی استفاده می‌شود. این دو با وجود شباهت در کارکردشان تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. از جمله تفاوت‌های این دو عبارتند از:

دستگاه سیل حرارتی از گرما و با استفاده از یک پرس قوی برای پلمپ درپوش‌ها استفاده می‌کند‌. حال آنکه در دستگاه سیل القایی از انواع واشر سیل القایی برای مهروموم ظروف استفاده می‌شود.

موادی که برای سیل کردن در دستگاه سیل حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد کمتر از موادی است که برای دستگاه سیل القایی استفاده می‌شود. به‌طور مثال سیل القایی از سه نوع  واشر سیل القایی تک لایه، واشر سیل القایی پشت مقوادار و واشر سیل القایی پشت فوم دار استفاده می‌کند.

سیل حرارتی می‌تواند برای بسته‌بندی انواع مشما استفاده شود، اما دستگاه سیل القایی برای ظروفی که دارای درب هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سیل حرارتی شما‌ می‌توانید پلمپ بسته‌های پلاستیکی را به‌صورت چشمی وارسی کنید در حالی که جهت بررسی بطری مهروموم شده توسط دستگاه سیل القایی باید درپوش آن را باز کنید.

در دستگاه سیل حرارتی، امکان برخورد محصول با تجهیزات دستگاه و تاثیر حرارت بر محصولات وجود دارد، اما سیل القایی یک روش بدون تماس و کاملا ایمن است.

مزایا و معایب دستگاه سیل القایی و سیل حرارتی

بسیاری از افرادی که قصد دارند برای خرید یک دستگاه بسته‌بندی اقدام کنند، اطلاعات کافی در مورد این دستگاه‌ها ندارند و به دنبال یافتن پاسخ سوالات خود هستند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با معرفی مزایا و معایب دو دستگاه سیل القایی و سیل حرارتی با کارکرد آن‌ها آشنا شوید.

مزایا و معایب دستگاه سیل حرارتی

همانطور که گفتیم دستگاه سیل حرارتی برای بسته‌ بندی کالاهایی که درپوش یا درب ندارد،+ استفاده می‌شوند. برخی از مزایا و معایب این دستگاه عبارتند از:

  • با پلمپ لیوان یا ظروف یکبار مصرفی که داخل آن‌ها غذا قرار داده می‌شود، در هنگام جابجایی از ریزش مواد داخل آن‌ها جلوگیری می‌گردد.
  • بررسی و چک کردن ظروف مهروموم شده توسط دستگاه سیل حرارتی  به آسانی انجام می‌شود.
  • مواد مورد استفاده در دستگاه سیل حرارتی قابلیت دسترسی راحت‌تری دارد.
  • برای سیل کردن ظروف با قطر‌های بزرگتر از ۷۰ میلی‌متر مقرون به صرفه است.‌

معایب

  • برای سیل کردن ظروف با سایزهای مختلف به تغییر قطعه نیاز دارد.
  • برای مهروموم درب ظرف، گرما با آن در‌تماس قرار می‌گیرد.
  • دستگاه سیل حرارتی به زمان بیشتری برای راه‌اندازی نیاز دارد.‌

مزایای دستگاه سیل القایی

مزایا و معایب دستگاه سیل القایی کاملا برعکس دستگاه سیل حرارتی است. این دستگاه از انواع واشر سیل القایی برای مهروموم نمودن درب محصولات صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و شیمیایی استفاده می‌کند. برخی از مزایای دستگاه سیل القایی عبارتند از:

دستگاه سیل القایی برای مهروموم کردن درب‌ بطری‌ها با محصول برخوردی ندارد.

این دستگاه‌ها می‌توانند برای ظروفی با اندازه و اشکال مختلف استفاده شوند.

سیل القایی به‌دلیل آنکه به حرارت نیاز ندارد؛ به‌‌راحتی شروع به کار می‌کند.

تنظیم و راه‌اندازی دستگاه سیل القایی سریع‌تر است.

جابجایی این دستگاه آسان‌تر است.

به مصرف برق کمتری نیاز دارند

جمع بندی

در این مقاله به مقایسه دو دستگاه سیل القایی و سیل حرارتی پرداختیم و از مزایا و معایب این آن‌ها برایتان گفتیم. دستگاه‌ سیل حرارتی و سیل القایی هر کدام کارکرد متفاوتی داشته و برای ظروف مختلف استفاده می‌شود. دستگاه سیل حرارتی اغلب برای پلمپ ظروفی با دهنه بزرگتر از ۷۰ میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه برخلاف سیل القایی که با انواع واشر سیل القایی به پلمپ درپوش ظروف می‌پردازد، از فویل آلومینیومی یا پلاستیکی برای مهروموم بسته‌ها استفاده می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *