مقدمه

در صنایعی مانند مواد غذایی، دارویی و شیمیایی، بسته‌بندی‎‌های مهروموم شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کسب‌وکارها و مشتریان باید نسبت به ایمن بودن درپوش لوازم تولیدی خود مطمئن باشند تا با خیال راحت آن را به‌ فروش برسانند یا مصرف کنند‌‌. حال سوال این است که چگونه می‌توان بسته‌ها را به‌طور ایمن و مطمئن بسته بندی کرد و از عدم ورود آلودگی مطمئن شد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم با استفاده از دستگاه سیل القایی که از طریق واشرهای مختلف به سیل یا وکیوم کردن درپوش انواع بطری، شیشه و غیره می‌پردازد، یکی از بهترین راه‌ها برای بسته‌بندی است. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

دستگاه سیل القایی چیست و چه واشرهایی استفاده می‌کند؟

صنایع مختلف به‌دلیل جلوگیری از ورود آلودگی و باکتری به داخل بطری به جز‌ درب‌های معمولی به پوشش دیگری نیاز دارند تا ایمنی بطری‌های غذایی یا دارویی را افزایش دهند. یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های که در این زمینه به کمک صنعت بسته‌بندی آمده، دستگاه سیل القایی است که از طرق مختلف، بطری‌ها را وکیوم می‌کند‌‌. این دستگاه با استفاده از واشرهایی مانند واشر سیل القایی تک لایه، پشت مقوادار و پشت فوم دار درب بطری‌های غذایی یا دارویی را پرس می‌کند‌.

 در ادامه انواع واشر سیل القایی که در دستگاه سیل مورد استقاده قرار می‌گیرد را به‌طور کامل معرفی می‌کنیم.

  • تک لایه؛ این نوع واشر یک پوشش فویلی است که برای ظروف پت و پلی اتیلن در صنایع غذایی مانند درب آبمیوه‌ها، سس‌ها، ادویه‌جات و همچنین صنایع دارویی استفاده می‌شود.
  • پشت مقوادار؛ که از یک ورق مقوایی و آلومینیومی تشکیل شده است‌. این واشر نیز در ظروف پت و پلی اتیلن، شیشه، صنایع شیمیایی و غیره کاربرد دارد.
  • پشت فوم دار؛ این نوع واشر برای بطری‌هایی که حاوی مایعاتی مانند سرکه، روغن موتورها و یا سموم کشاورزی هستند، بسیار مناسب است.

معرفی انواع دستگاه سیل القایی

همانطور که پیش‌تر گفتیم سیل القایی برای پلمپ و مهروموم کردن درب‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه انواع مختلفی دارد که می‌توانید براساس نیازهایتان نسبت به خرید آن اقدام کنید. اگر با انواع مختلف دستگاه سیل آشنایی ندارید در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی آن‌ها بپردازیم.

به‌طور کلی سه نوع دستگاه برای سیل القایی وجود دارد که عبارتند از:

سیل القایی دستی

دستگاه سیل القایی دستی به دلیل حجم کم، حمل‌ونقل آسان و قیمت کمتر برای استفاده در کارگاه‌ها و تولیدی‌های کوچک که فضای لازم برای نصب دستگاه‌های بزرگ را ندارند، مناسب است.

سیل القایی نیمه اتوماتیک

 دستگاه سیل نیمه اتومات داری کاربری راحت، قیمت مناسب و حجم کم است. از قابلیت‌های این دستگاه آن است که هم به‌صورت دستی و‌ هم اتومات کار می‌کند و می‌توان از آن برای سیل نمودن انواع بطری و ظروف استفاده کرد.

سیل القایی تمام اتوماتیک (هوا خنک)

این دستگاه مناسب کار در تولیدی‌های بزرگی است که فضای کافی جهت نصب نوار نقاله در آن وجود دارد‌. در دستگاه سیل تمام اتوماتیک، بیشتر کار توسط خود دستگاه انجام می‌شود. این دستگاه توانایی سیل کردن انواع قوطی پلاستیکی و شیشه‌ای با سرعت بالا را دارد.

مزایای استفاده از دستگاه سیل القایی

تا اینجا به معرفی دستگاه‌های سیل القایی و انواع آن پرداختیم. اکنون با کارکرد این دستگاه آشنا هستید در ادامه قصد داریم از مزیت‌های این دستگاه بیشتر برایتان بگوییم. برخی از مزایای سیل القایی را عبارتند از:

  • این دستگاه یک روکش قوی روی درب ظروف ایجاد می‌کند.
  • سیل‌های القایی برای انواع بطری‌ها مانند پلاستیک، فلزی و حتی کاغذی کاربرد دارد.
  •  دستگاه سیل در اندازه‌های متفاوت برای رفع نیاز صنایع مختلف در بازار وجود دارد.
  •  با استفاده از سیل القایی می‌توانید در منزل یا در یک تولیدی کوچک به کار بسته‌بندی را انجام دهید.
  •  کار با این دستگاه بسیار راحت است.
  • با وکیوم کردن درب بطری توسط دستگاه سیل از ورود انواع آلودگی به داخل بطری جلوگیری می‌کنید‌.
  •  سیل کردن از خارج شدن مواد داخل بطری به بیرون، پیشگیری می‌کند.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی دستگاه سیل القایی و انواع آن پرداختیم و از مزایا و کاربردهای آن گفتیم. سیل کردن یک روش استاندارد و مطمئن برای بسته‌بندی و پلمپ انواع بطری، شیشه، پلاستیک و حتی کارتن است که در کارخانه‌های مختلف مواد غذایی، دارویی و شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور کلی در بازار سه نوع سیل القایی به‌صورت دستی، نیمه اتومات و اتومات وجود دارد که تولیدکنندگان بر اساس کارکرد موردانتظار خود می‌توانند نسبت به خرید آن اقدام کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *